Tips Wonen

Gezonder eten met deze 5 tips

Gezonder eten met deze 5 tips

Voeding is een zeer belangrijke factor voor je gezondheid. Voor afvallen is gezond eten van groot belang, maar ook wanneer je gewoon op gewicht wilt blijven of zelfs wilt aankomen is het aangeraden om zoveel mogelijk gezond te eten. Op deze manier werkt je lichaam goed en zo kun je over je dagelijkse caloriebehoefte gaan zitten om aan te komen of eronder zitten om af te vallen. Hoe dan ook, het is dus van belang dat je gezond eet. Hieronder lees je 5 belangrijke tips voor het gezonder eten!

1. Verdeel je macronutriënten juist

Er zijn drie belangrijke macronutriënten: eiwitten, koolhydraten en vetten. Het is van belang dat hier een juiste verhouding in is. Waar eiwitten en koolhydraten 4 calorieën per gram leveren, is dat voor vetten 9 calorieën per gram.
Er is hiervoor niet één juiste verhouding, omdat dit afhankelijk is van jouw doelen. Als je bijvoorbeeld aan krachtsport doet, heb je meer eiwitten nodig dan iemand die dat niet doet. Duursporters hebben weer meer koolhydraten nodig. Alhoewel er dus niet één juiste verhouding voor iedereen is, is het voor je gezondheid van belang dat je goed op je macronutriënten let.

2. Gezond eten met sportvoeding

Vooral wanneer je aan een sport doet, is het van belang dat je sportvoeding consumeert. Zo vallen eiwitshakes en creatine onder sportvoeding of sportsupplementen voor krachtsporters. Duursporters hebben meer koolhydraten nodig, waarvoor bepaalde repen zijn. Maar ook sportvoeding of sportsupplementen voor kracht (creatine) en energie (cafeïne) kunnen duursporters helpen voor, tijdens en na het sporten.

3. Houdt bij wat en hoeveel je eet

Er zijn tegenwoordig voldoende apps beschikbaar om bij te houden wat je eet en in welke porties. Dit is vanwege een aantal redenen belangrijk. Ten eerste ben je actief bezig met je voeding, waardoor je waarschijnlijk gezond blijft eten. Daarnaast kun je door het bijhouden wat je eet vaak direct zien hoeveel calorieën je per dag binnenkrijgt, wat voor zowel korte als lange termijn belangrijk is. Verder kun je ook je macronutriënten zien. Al met al dus een handig idee om bij te houden wat en hoeveel je eet!

4. Eet vaker thuis

Dat betekent niet: bestel eten en haal het af of laat het bezorgen. Vaker zelf koken in plaats van eten bestellen of uit eten gaan is belangrijk wanneer je gezonder wilt eten. Je kunt namelijk compleet zelf controleren wat je kookt en bent niet afhankelijk van menu’s van restaurants. Daarnaast kun je beter variëren in wat je eet, wat ook zeker belangrijk is.

5. Drink voldoende water

Soms denk je honger te voelen, maar is het eigenlijk gewoon dorst. Lang niet iedereen drinkt voldoende water, dus doe dit zeker. Voldoende hydratatie is sowieso van belang voor ons lichaam, maar het zorgt er ook voor dat we in minder mate ‘honger’ voelen (wat dus vaak gewoon dorst is). Bonus tip: laat frisdrank staan. Het bevat teveel suiker en levert ons weinig gezonde voedingstoffen op. In plaats hiervan water drinken of het vervangen van frisdrank met bijvoorbeeld groene thee is een goede keuze wanneer je gezonder wilt zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.